Conférence Générale, mercredi 31 mai à 14h, Jean-François CASTEL, Frédéric LEGRAND, ENGIE-GAZOCEAN
LNG CARRIERS BOIL-OFF GAS OPERATIONAL MANAGEMENT |
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Due to the low economics in LNG shipping, new environmental constraints and additional operational constraints in LNG terminals, LNG carriers operators have to build new process and practices to improve the management of the LNG cargo. Ships operators have
to :
1. limit the quantity of gas sent to the gas combustion unit,
2. limit pressure inside tanks,
3. maintain LNG under temperature accepted by LNG terminals
4. maintain the safety of the boat and its crew. |
During 2016, the ENGIE LAB CRIGEN & GAZOCEAN teams analyzed data collected from two LNG carriers from ENGIE fleet. The data collected were the pressure, temperature of liquid and gas phases inside LNG tanks, the volume of gas used by compressors and LNG forcing vaporizers and also the movement of the ships (with a Motion Reference Unit). The analysis was carried out using big data software and thermodynamic models developed within ENGIE LAB.
This study allows ENGIE LAB CRIGEN & GAZOCEAN team to deep understand the thermodynamic phenomena inside LNG vessel tanks during a journey. It was demonstrated that is possible to control boil off gas emission quantity under certain temperature, pressure and volume conditions and also forecast the maximum pressure level of the vapor head even under harsh maritime conditions.
Thanks to those findings and already validated models, ENGIE LAB CRIGEN & GAZOCEAN developed a tool that will help the ship crew to prepare their journey. Indeed the software user could test several scenarios of gas emissions to feed the machine (either tanks to compressor or LNG forcing vaporization) and consider the impact of the scenarios on the thermodynamic properties of the LNG cargo, notifying the crew of the maximal pressure that will reach the LNG inside tanks and avoiding to withdraw too many gas that may be sent directly to gas combustion unit. The software will also display the quality of gas send to motor, avoiding some troubles due to low methane number gas.
The strong interest of the crew were confirmed all along the study and the software will be installed by mid-2017 on some ENGIE vessels. |
Gilles Bœuf, Le vivant à l’épreuve du climat.
Gilles Bœuf, né à Paimbœuf le 6 novembre 1950, est un biologiste français. Professeur à l'Université Pierre-et-Marie-Curie (UPMC, Paris VI), il a été président du Muséum national d'histoire naturelle de février 2009 à 2015. En 2013, il est élu professeur invité au Collège de France sur la Chaire Développement durable, environnement et sociétés.
Résumé à venir
Christine Lallemand, Maîtrise des risques thermiques à bord des navires
Expert E en Sécurité – Vulnérabilité des Bâtiments de Surface, Chef du Groupe Prévention et Lutte contre les Sinistres, Département Sécurité de la Plate-Forme, Division Plate-Forme Navale, DGA Techniques navales, Toulon
Résumé à venir
Jean-Baptiste Sallée, L’océan vecteur principal des transferts de chaleur à l’échelle du globe : influence sur le climat et focus sur la circulation océanique polaire Australe.?
Chargé de Recherche CNRS au LOCEAN (Laboratoire d’Océanographie et du Climat : Expérimentations et Approches Numériques)

Campagne de mesure en mer de Weddell |
Jean-Baptiste Sallée présentera l’état de l’art en matière de compréhension de la grande circulation thermohaline (basée sur les gradients de température et de salinité) à l’échelle du globe. Il évoquera les aspects expérimentaux liés à cette discipline (campagnes de mesures ciblées, réseau global de capteurs flottants, …) mais également les démarches de modélisation numérique développées pour simuler cette circulation à une si grande échelle. Après une présentation de l’influence de la variabilité de cette circulation océanique sur le climat, il effectuera enfin un focus sur la circulation océanique polaire Australe. En effet, les variabilités de la circulation de la mer de Weddell (petite portion de la bande circumpolaire antarctique) peuvent conduire à des changements majeurs pour le climat global : fonte de la calotte glaciaire, variabilité de la production d'eau abyssale et changement du stockage océanique de chaleur et de carbone qui en découle (projet WAPITI). |
Jean Castaing-Lasvignottes, Energie Thermique des Mers (ETM)
Maître de Conférences, Université de la Réunion, Ecole Supérieure d'Ingénieurs Réunion Océan Indien, Laboratoire de Physique et Ingénierie Mathématique pour l'Energie et l'environnement.
Résumé à venir